Asiakastarina Luontoliitto: Viestintäkriisit ja niihin varautuminen

Vanamo. Kuva: Luontoliitto

Miten Luontoliitto varautuu mahdollisiin viestintäkriiseihin ja varmistaa avoimen ja läpinäkyvän viestinnän myös vaikeina hetkinä? Viestintäkonsultit Pia Pihlaja ja Soili Helminen auttoivat Luontoliittoa kehittämään kriisiviestintää. Työpajatyöskentelyn myötä syntyi käytännöllinen kriisiviestintäsuunnitelma, joka tuo mielenrauhaa ja selkeyttä toimintaan.

Koulutimme Luontoliiton avainhenkilöitä mainekriiseistä ja niiden syntymekanismeista. Lisäksi kehitimme kriisiviestinnän toimintamalleja ja kriisiviestinnän linjauksia. Työskentelyn pohjaksi toteutimme kyselyn, jossa kartoitettiin henkilöstön ja sidosryhmien näkemyksiä mahdollisista toimintaan ja maineeseen liittyvistä riskeistä.

Tavoitteena yhteinen näkemys ja toiminnan suunnitelmallisuus

Tavoitteena yhteistyölle oli luoda avainhenkilöille yhteinen näkemys siitä, mitä mainekriisit Luontoliiton toimialalla ovat ja miten ne muodostuvat. Kävimme läpi erilaisia esimerkkejä ja keskustelimme pienryhmissä valituista riskiteemoista.

Tämän lisäksi haluttiin kirjata ylös kriisiviestinnän suunnitelma, jossa huomioitiin Luontoliiton toimintaympäristön erityispiirteet, viestinnän ja toiminnan perusarvot sekä kaikki sidosryhmät.

Kriisiviestintäsuunnitelman sisältö – muista ainakin nämä!

Luontoliiton kriisiviestintäsuunnitelmassa käsiteltiin muun muassa näitä teemoja:

  • Kriisivalmiusryhmän kokoonpano

  • Päätöksentekomalli kriiseissä

  • Kohderyhmät, kanavat ja vastuut

  • Kriisiviestien mallipohjat ja usein kysytyt kysymykset

  • Suunnitelma kriisivalmiuden kehittämisestä ja ylläpitämisestä

Yhteistyön tuloksena rauhallinen mieli

Yhteistyön tuloksena Luontoliitolla on nyt yhdessä mietitty ja hyväksytty kriisiviestintäsuunnitelma sekä luottamusta siihen, että yllättävissä tilanteissa osataan viestiä oikealla tavalla. Avainhenkilöt tietävät roolinsa kriisitilanteessa.

Näin Luontoliiton viestintäpäällikkö Merja Forsman kertoo yhteistyöstämme:

"Jokaisen organisaation kannattaisi välillä pysähtyä pohtimaan toimintaansa liittyviä riskejä. Luontoliiton kriisiviestintätyöpajassa kävimme läpi erilaisia mahdollisia kriisitilanteita ja mietimme, miten niihin voisi varautua. Työpajat työnsivät meitä tarkastelemaan toimintaamme uudesta näkökulmasta ja herättivät runsaasti ajatuksia.

Osallistavien työpajojen tuloksena saimme kriisiviestintäsuunnitelman, jossa on konkreettisia ja helposti ymmärrettäviä ohjeita eri tilanteisiin. Työpajojen vetäjät olivat todella osaavia kovan luokan ammattilaisia!"

Kriisivalmius ei ole vain suunnitelma, vaan myös selkeitä toimintamalleja sekä avainhenkilöiden jaettu ymmärrys niistä riskeistä, joita organisaation toimintaan liittyy.

Kiinnostaako kriisiviestinnän ryhdistäminen ja maineriskien luotaus?

Haluatko kuulla lisää siitä, miten mainekriisit syntyvät ja miten niitä voi ehkäistä? Auttaisiko työtäsi ulkopuolinen arvio oman organisaatiosi kriisikestävyydestä? Onko tarpeen selvittää, millaisia toimintaanne liittyviä riskejä työntekijät ovat havainneet? Onko teillä kirjattu kriisitilanteiden viestintäohjeet yhdeksi selkeäksi dokumentiksi?

Tarjoamme kriisiviestinnän valmennusta, johon kuuluu

  • Avainhenkilöille, henkilökunnalle ja sidosryhmille toteutettava kartoitus.

  • Koulutus ja työpajatyöskentely tärkeimpien riskien sekä kriisiviestinnän suunnittelun parissa.

  • Työpaja, jossa esitellään valmis kriisiviestintäsuunnitelma sekä projektoidaan riskien ehkäisy organisaatiossa.

  • Tuki uusien toimintamallien juurrutukseen sekä kriisiviestinnän valmiuksien harjoitteluun ja ylläpitoon.

“Työpajojen vetäjät olivat todella osaavia kovan luokan ammattilaisia!”

Merja Forsman, viestintäpäällikkö
Luontoliitto ry

Seuraava
Seuraava

Tunteet tekevät viestinnästä vaikuttavaa